Fall out 4 review – PS4

Fallout_4_Logo

Vlak voordat mijn vriend zijn fall out 4 pip boy editie kreeg besloot ik de game ook te bestellen. Het is een eindeloze game met talloze uren aan gameplay vandaar dat het me leuk leek om samen in deze wereld te verdwalen. Co-op spelen kan natuurlijk niet maar tegelijk in je eigen wasteland lopen wel. Ik heb er nu zo’n 36 uur aan gameplay in zitten en dacht dat het wel tijd zou worden voor een Grande review.

Yes! Ik kan een vrouwelijk character maken om mee te spelen, dat is meteen al een vette plus voor de game. Het begint met een verhaaltje over hoe jij in een ondergrondse kluis terecht komt en honderden jaren later wakker wordt. Vanaf dan begint het spel pas echt, je kunt de wasteland gaan ontdekken en wanneer je mensen tegenkomt zul je er snel achter komen waarom de wereld eruit ziet, zoals die eruit ziet.

Ik heb geen eerdere versies van fall out gespeeld en heb mijn vriend gestalkt met vragen tussendoor over hoe het allemaal werkte. Erg handig naast elkaar gamen, dan kan dat gewoon. Vooral het V.A.T.S systeem was even wennen maar als je het eenmaal doorhebt werkt het heel fijn. Dit systeem is een soort van slow motion schiet manier waarbij je de lichaamsdelen van je tegenstanders groen op ziet lichten met een percentage van kans van raken. Je kiest dan dus snel hoe je degene wilt raken, in zijn arm, torso, hoofd etc. Het hoofd werkt altijd het effectiefst maar wanneer een vijand half verborgen zit kan je er dus ook voor kiezen om alleen de uitstekende arm te raken.

Wanneer je met dit systeem een vijand dood maakt zul je dit in een cool slow motion filmpje zien gebeuren. Dit brengt toch wel wat sfeer in het spel en maakt de kick van de overwinning nΓ©t dat beetje groter.

maxresdefault

Het leuke van deze fall out is dat het ontzettend veel verschillende mogelijkheden heeft. Wanneer je je geroepen voelt de held uit te hangen dan kun je stadjes redden en verdedigen en daarmee settlements opbouwen. Als je geen zin hebt om je teveel met anderen te bemoeien kun je het spel natuurlijk ook van een afstandje spelen. Laatst hoorde ik dat de eerste speler het spel heeft uitgespeeld zonder ook maar iemand te vermoorden. Zo kan het dus ook.

Zelf ben ik op dit moment de vele zijmissies en verhalen aan het spelen om ervoor te zorgen dat ik het spel zo lang mogelijk kan spelen. Na 36 uur kom ik nog steeds nieuwe dingen tegen en ben nu achter het feit gekomen dat ik ook het spel gewoon uit kan spelen en daarna gewoon nog verder te kunnen. Ja het is echt waar, je kunt dus blijven dwalen in het wasteland totdat je alle missies en verhalen hebt gespeeld. Γ‰n natuurlijk alle perk bobbleheads hebt gevonden!

Conclusie
Geen cijfer te laag dan een 9,8! Dit spel Is een meesterwerk op zich en heeft alle facetten van wat ik verwacht van een goede game. Het enige wat ik anders had gehoord en verwacht vanaf de reviews en verhalen van andere delen was de invloed die je acties hebben. Hiermee bedoel ik dat de keuzes die je maakt in gesprekken wel van invloed zijn, alleen ik had verwacht dat dat verder in het spel en de game-play doorgevoerd zou worden. Wel is er natuurlijk een hele uitgebreide perk-chart waarmee je je kunt specialiseren en ontwikkelen door het spel heen. Dit systeem werkte ook erg fijn en geef je steeds een doel om zoveel mogelijk xp te verzamelen en zo levels hoger te komen. Elk level omhoog betekent een nieuwe perk openen. Een aanrader dit spel dus, echt wel!

Ondertussen is er al een DLC uit voor fall out 4, super awesome!